Apakah itu FINRA (Pihak Berkuasa Kawal Selia Industri Kewangan)? Definisi dan sejarah

Laman web rasmi FINRA
Laman web rasmi FINRA

The Pihak Berkuasa Kawal Selia Industri Kewangan (FINRA), a swasta, agensi bukan kerajaan, bertanggungjawab untuk membangun dan menguatkuasakan undang-undang yang terpakai kepada firma broker yang dibenarkan dan syarikat penasihat kewangan di AS.

Matlamatnya yang didakwa adalah untuk “melindungi peserta pasaran daripada penipuan dan tingkah laku tidak beretika.” Ia dilihat sebagai entiti kawal selia sendiri.

Pada tahun 2007, Persekutuan Institusi Kewangan Kebangsaan (NASD) dan aktiviti pengawalseliaan, penguatkuasaan dan pengantaraan ahli Pasaran Saham (NYSE) bergabung membentuk FINRA. Matlamat penyatuan adalah untuk menghapuskan peraturan yang berlebihan atau pendua dan menjadikan pematuhan lebih murah dan menyusahkan. 

Apakah lesen FINRA?

Logo rasmi FINRA

Ini adalah pensijilan yang anda perlukan untuk beroperasi dalam sektor kewangan—Ia terdiri daripada institusi kewangan, bank komuniti, saham dan penanggung insurans kesihatan. (Apa itu saham? Baca lebih lanjut mengenai definisi & contoh saham di sini)

Adakah lesen FINRA bermanfaat?

Sudah tentu, banyak faktor membuktikan bahawa FINRA sangat bermanfaat. Walau bagaimanapun, beberapa faktor utama diterangkan di bawah. 

Mendapat tajaan yang hebat

Graduan mesti mencari syarikat untuk memudahkan kemasukan mereka ke dalam perniagaan sekuriti sebagai sebahagian daripada Kelebihan Lesen FINRA dalam proses 2021. Mana-mana pemula boleh memanfaatkan peluang yang sangat baik ini kerana ia menawarkan tanjakan permulaan.

Anda akan menjadi graduan baru dengan lesen FINRA yang sah. Walaupun begitu, pelanggan tidak semestinya akan beratur di depan pintu untuk meminta anda mengendalikan portfolio mereka. Pengurus kekayaan yang mempunyai sedikit pengalaman sebelum ini adalah seseorang yang harus dielakkan. 

Cara yang ideal untuk melancarkan kerja baharu anda dan mendapatkan pengalaman adalah melalui penajaan. Beri perhatian sepenuhnya sepanjang program latihan kerana ia juga merupakan cara untuk mengukuhkan resume anda.

Suasana kerja yang sukar

Tidak dapat dipertikaikan bahawa adalah mencabar untuk menjadi bosan dalam sektor ini melainkan anda bekerja sendiri atau bekerja di sebuah syarikat. Walaupun anda tidak mempunyai banyak kerja harian yang berulang, anda harus sentiasa memastikan fikiran anda tajam dan pengetahuan anda semasa.

Selain itu, menjadi peniaga broker memerlukan pelbagai kebolehan, termasuk jualan, pemasaran, berurusan dengan pelanggan, menggunakan dan memanipulasi teknologi, dsb. Akibatnya, anda akan bekerja dalam sektor yang sedang pesat membangun yang meminjam banyak daripada semua yang panas dan berat. sektor yang sedia ada.

Kemerdekaan peniaga

Lesen FINRA adalah antara perkara terbaik yang boleh anda perolehi jika anda gemar berdagang. Sebagai ilustrasi, lesen Siri 7 membolehkan mana-mana graduan menjual hampir mana-mana kelas aset (dari saham kepada bon dan banyak lagi). 

Sudah tentu, terdapat beberapa sekatan (tiada hartanah, insurans hayat, atau niaga hadapan komoditi), tetapi selain daripada itu, anda bebas menjalani kehidupan anda sebagai broker saham seperti yang anda suka.

Ini menunjukkan bahawa anda boleh terlibat dalam perdagangan peribadi (tidak perlu melalui perantara lagi). Tambahan pula, keadaan anda mungkin menggalakkan kerana purata jualan 1PO bernilai kira-kira AS $108 juta.

Menjumlahkan

Kesimpulannya, peperiksaan kelayakan untuk pakar sekuriti juga dikendalikan oleh FINRA. Selain itu, laporan kemajuan aktiviti pentadbiran daripada FINRA hanya menyebut langkah rasmi dan mengetepikan yang tidak rasmi, termasuk surat amaran kepada perniagaan atau orang ramai.

Tulis komen