Strategi perdagangan pembalikan arah aliran Opsyen Binari

Dalam perdagangan pilihan binari, anda mesti meramal dengan tepat pergerakan harga sesuatu aset untuk membuat perdagangan yang berjaya. Tetapi membuat spekulasi perubahan harga bukanlah mudah kerana pilihan binari adalah pasaran yang tidak menentu, dan pembalikan arah aliran harga adalah perkara biasa.

Corak harga dalam perdagangan pilihan binari ada dua jenis, iaitu corak kesinambungan dan corak pembalikan.

Didalam corak kesinambungan, harga aset terus menuju arah yang sama selepas berhenti seketika. Dan dalam corak pembalikan, arah aliran harga berubah arah.

Apabila arah aliran harga berbalik, anda memerlukan strategi dagangan yang sangat baik untuk membuat dagangan yang menang. Untuk ini, anda mesti memahami maksud corak pembalikan arah aliran. Dan anda juga harus tahu tentang pelbagai jenis corak pembalikan arah aliran.

Anda akan mendapat jawapan ini dalam panduan ini.

Strategi perdagangan pembalikan arah aliran Opsyen Binari

Baik untuk mengetahui:

  • Pembalikan arah aliran menandakan potensi perubahan arah pasaran, penting untuk perdagangan pilihan binari.
  • Corak pembalikan biasa termasuk kepala dan bahu, tiga bahagian atas/bawah dan dua bahagian atas/bawah.
  • Penunjuk seperti MFI, Moving Averages dan Bollinger Bands membantu mengesahkan corak pembalikan.
  • Menyedari corak ini dan menggunakan penunjuk adalah kunci kepada strategi perdagangan yang berkesan dalam pilihan binari.

Apakah strategi perdagangan pembalikan arah aliran?

Contoh-perduaan-trend-reversal-contoh

Seperti namanya, pembalikan arah aliran bermaksud perubahan dalam aliran harga sedia ada. Apabila terdapat pembalikan arah aliran, anda boleh membuat kesimpulan bahawa sama ada lembu atau beruang dalam pasaran telah kehabisan tenaga.

Pembalikan arah aliran juga menunjukkan bahawa yang sedia ada trend pasaran akan berhenti seketika, dan selepas itu, ia akan bergerak ke arah baharu sebaik sahaja tenaga baharu muncul sama ada dari sisi lembu jantan atau beruang.

Ia boleh berlaku kepada pasaran menurun atau terbalik. Dalam aliran menaik, pembalikan akan berada pada bahagian bawah. Begitu juga, dalam aliran menurun, pembalikan akan berada di atas.

Perubahan harga yang besar dalam pasaran membawa pembalikan arah aliran. Pullback dan reversal kelihatan hampir sama, tetapi pergerakan balas kecil terhadap arah aliran mengakibatkan penarikan balik.

Untuk menggunakan pembalikan arah aliran, pedagang perlu mempunyai pengalaman yang mencukupi. Jika tidak, mereka mungkin keliru dan tergesa-gesa untuk membuat perdagangan, mengakibatkan kerugian yang besar.

Broker binari terbaik:
(Amaran risiko: Dagangan adalah berisiko)

Pocket Option - Berdagang dengan keuntungan yang tinggi

123455.0/5

Pocket Option - Berdagang dengan keuntungan yang tinggi

  • Menerima pelanggan antarabangsa
  • Bayaran tinggi 95%+
  • Platform profesional
  • Deposit cepat
  • Perdagangan Sosial
  • Bonus percuma
(Amaran risiko: Dagangan adalah berisiko)

Corak pembalikan arah aliran yang berbeza

Jika anda ingin menggunakan corak aliran pembalikan dengan jayanya, anda perlu mengetahui tentang corak pembalikan arah aliran yang popular.

Kepala dan bahu

Corak kepala-dan-bahu
Corak kepala dan bahu

Kepala dan bahu corak dianggap sebagai trend pembalikan yang popular kerana ia menunjukkan penurunan dalam tekanan belian di pasaran. Corak dalam carta dagangan ini mewakili dua situasi, iaitu, menamatkan aliran menurun dan memulakan aliran menaik; menamatkan aliran menaik dan memulakan aliran menurun.

Corak kepala dan bahu kelihatan seperti garis dasar dengan tiga puncak. Di sini, kedua-dua puncak luar adalah sama tingginya, dan yang tengah adalah yang paling tinggi. Tiga puncak melambangkan perkara berikut.

  • Bahu kiri menunjukkan kenaikan harga diikuti dengan puncak, juga diikuti dengan penurunan.
  • Kepala menunjukkan puncak yang lebih tinggi yang dibentuk oleh kenaikan harga.
  • Dan bahu kanan melambangkan penurunan harga, diikuti dengan kenaikan.

Apabila menggunakan corak kepala dan bahu untuk analisis teknikal, ia mewakili pembalikan arah aliran kenaikkan kepada menurun. Daripada semua corak pembalikan arah aliran, yang ini adalah aliran yang paling boleh dipercayai kerana ia menawarkan pemahaman pasaran yang lebih baik.

Di kepala dan bahu, peniaga meletakkan garis leher untuk menentukan kawasan perdagangan strategik. Untuk membentuk garis leher, anda boleh mencari bahu kiri, kepala, dan bahu kanan.

Kepala dan bahu songsang

Corak-kepala-dan-bahu songsang
Corak kepala dan bahu songsang

Kepala dan bahu songsang mempunyai ciri yang sama seperti corak kepala dan bahu biasa tetapi secara songsang. Anda boleh melihat kepala dan bahu songsang dalam carta dagangan selepas pasaran telah bertahan dalam aliran yang lebih rendah.

Corak ini membantu untuk meramalkan pembalikan dalam aliran menurun. Kepala dan bahu songsang juga mempunyai tiga puncak dengan dua ketinggian yang sama dan satu tertinggi. Di sini, tiga puncak bermaksud:

  • Bahu Kiri: Ia menunjukkan penurunan harga dalam pasaran diikuti dengan bahagian bawah harga, diikuti dengan kenaikan.
  • Kepala: Puncak tengah ialah kepala dan menunjukkan penurunan harga membentuk bahagian bawah yang lebih rendah.
  • Bahu Kanan: Bahu kanan menandakan kenaikan harga, dan kemudian ia menurun untuk membentuk bahagian bawah kanan.

Walaupun corak kepala dan bahu songsang menawarkan beberapa peluang perdagangan, ia juga mempunyai batasan tertentu. Seperti kadangkala, ia menawarkan hasil pecahan palsu.

➨ Daftar dengan broker binari terbaik Pocket Option sekarang!

(Amaran risiko: Modal anda boleh berisiko)

Tiga bahagian atas dan tiga bahagian bawah

Corak tiga-atas
Corak atas jubin

Corak dagangan ini serupa dengan corak kepala dan bahu. Tetapi di sini, tiga puncak adalah sama tinggi. Anda juga boleh menggunakan carta ini untuk analisis teknikal pasaran.

Carta tiga teratas secara kasar menterjemahkan bahawa aset dalam pasaran tidak lagi rali. Anda boleh melihat corak pembalikan ini dalam sebarang rangka masa. Tetapi corak triple top yang berjaya ialah corak yang berlaku selepas aliran menaik.

Sama seperti bahagian atas tiga kali ganda, terdapat satu lagi corak pembalikan yang serupa, iaitu, bahagian bawah tiga kali ganda. Apabila trend triple bottom hadir, anda boleh membuat kesimpulan bahawa harga tidak jatuh lagi, dan ia mungkin meningkat.

Dalam corak tiga bahagian atas, kawasan puncak ialah rintangan. Juga, hayunan rendah ialah tarik balik antara dua puncak. Jika anda perasan bahawa harga jatuh selepas puncak ketiga, ini bermakna corak telah selesai.

Bergantung pada strategi dagangan, seorang peniaga sama ada keluar dari long atau short apabila trend triple top selesai.

Dua bahagian atas dan dua bahagian bawah,

Corak dua-atas
Butang atas dua kali

Corak dua bahagian atas dan dua bahagian bawah kelihatan seperti tiga bahagian atas dan tiga bahagian bawah, tetapi terdapat hanya dua puncak dalam corak ini. Juga, pasaran berbalik hanya sekali semasa corak atas dan bawah berganda.

Corak ini berfungsi sama seperti triple top dan triple bottom, tetapi di sini corak berubah selepas beberapa ketika. Dalam corak ini, pasaran membentuk kedudukan kedua bawah selepas sekian lama. Semasa pembentukan corak kedua, terdapat volum yang jauh lebih rendah.

Jika anda ingin memahami sama ada pasaran membentuk corak atas berganda atau corak atas tiga kali ganda, anda boleh menyemak pergerakan ekstrem kedua. Jika terdapat gagap dalam corak kedua, ia adalah dua bahagian atas atau bawah.

➨ Daftar dengan broker binari terbaik Pocket Option sekarang!

(Amaran risiko: Modal anda boleh berisiko)

Menggabungkan corak pembalikan dengan penunjuk

Anda boleh menggunakan penunjuk untuk menganalisis pergerakan corak pembalikan dengan betul kerana penunjuk menentukan sempadan arah aliran.

Walaupun anda pasti bahawa pasaran akan membentuk pembalikan, anda masih perlu menggunakan penunjuk untuk memahami pembalikan yang mana pasaran akan berkembang. Anda juga boleh mengetahui sama ada pasaran akan mencipta tiga bahagian atas/bawah atau adakah ia akan berbalik. Dan akhir sekali, anda boleh memahami sama ada pembalikan akan bertahan lama atau tidak.

Tanpa memahami arah aliran pembalikan dengan betul, anda mungkin membuat perdagangan awal berfikir bahawa pasaran akan membentuk dua bahagian atas/bawah apabila membentuk tiga bahagian atas/bawah.

Gabungan-doubl-atas-dengan-penunjuk

Selain itu, anda boleh membuat perdagangan lewat berfikir bahawa pasaran akan membentuk tiga bahagian atas/bawah apabila membentuk dua bahagian atas/bawah. Akhir sekali, anda mungkin membuat ramalan yang salah memikirkan bahawa pasaran akan membentuk tiga bahagian atas/bawah apabila membentuk kepala dan bahu.

Apabila anda menggabungkan corak pembalikan dengan penunjuk teknikal, ia memberi manfaat kepada anda dalam tiga cara.

Kenal pasti corak pembalikan

Walaupun anda mungkin berpendapat untuk mengesan corak pembalikan arah aliran adalah mudah, ia bukanlah perkara yang mudah, terutamanya apabila ia melibatkan dua bahagian atas/bawah dan tiga bahagian atas/bawah.

Penunjuk dagangan yang berkuasa menunjukkan apabila arah aliran kehabisan momentum. Oleh itu, ia membantu anda memahami tanda pertama pembalikan arah aliran untuk membuat perdagangan yang menguntungkan.

Tanpa penunjuk teknikal, anda masih boleh melihat arah aliran, tetapi anda mungkin terlambat berbuat demikian. Akibatnya, anda akan terlepas beberapa peluang perdagangan yang sangat baik.

Cari lebih banyak peluang perdagangan

Dengan menggunakan penunjuk teknikal, anda boleh mencari lebih banyak peluang dagangan dengan mudah. Ini kerana penunjuk teknikal membantu anda mengenal pasti corak perdagangan pembalikan dengan betul.

Dengan bantuan penunjuk, anda juga boleh memahami berapa lama pembalikan akan berlangsung. Berdasarkan maklumat, anda boleh membangunkan strategi perdagangan yang berguna untuk pilihan binari yang berbeza.

Fahami corak pembalikan

Mempunyai bahagian bawah harga dan penunjuk teknikal di sebelah anda boleh membuat kesimpulan dengan mudah corak pembalikan arah aliran yang anda hadapi. Dan apabila anda mengetahui arah aliran pembalikan, anda boleh membuat keputusan perdagangan yang lebih baik.

Broker binari terbaik:
(Amaran risiko: Dagangan adalah berisiko)

Pocket Option - Berdagang dengan keuntungan yang tinggi

123455.0/5

Pocket Option - Berdagang dengan keuntungan yang tinggi

  • Menerima pelanggan antarabangsa
  • Bayaran tinggi 95%+
  • Platform profesional
  • Deposit cepat
  • Perdagangan Sosial
  • Bonus percuma
(Amaran risiko: Dagangan adalah berisiko)

Bagaimana untuk berdagang corak pembalikan?

Sebaik sahaja anda mengetahui tentang corak dagangan yang berbeza dan memahami bagaimana petunjuk dagangan boleh membantu, anda harus membangunkan strategi perdagangan yang sangat baik. Dengan jenis strategi yang betul, anda boleh membuat dagangan yang menguntungkan.

Berikut ialah tiga pembalikan arah aliran yang popular strategi perdagangan.

Menggabungkan corak pembalikan dengan MFI

Penunjuk-Indeks-Alir-Wang-Pilihan-Perduaan
Penunjuk MFI

MFI, juga dikenali sebagai Indeks Aliran Wang, mudah digunakan dan difahami. Penunjuk ini melipatgandakan pergerakan harga dan membandingkan hasilnya dengan tempoh kenaikan kepada tempoh penurunan.

Apabila anda menggunakan MFI, anda mesti menunggu sehingga ia menunjukkan pembalikan. Selepas itu, anda perlu mengenal pasti corak dan membuat perdagangan.

Menggabungkan corak pembalikan dengan Purata Pergerakan

Binary-Options-Moving-Average-indicator
Penunjuk Purata Pergerakan

Untuk memanfaatkan sepenuhnya corak pembalikan arah aliran, anda boleh menggabungkannya dengan purata bergerak. Dengan menganalisis garis purata bergerak, anda boleh memahami gelagat pasaran.

Menggabungkan corak pembalikan dengan Bollinger Bands

MetaTrader-4-Bollinger-Band-indicator
Penunjuk Bollinger Bands

Dengan bantuan penunjuk ini, anda boleh belajar tentang persekitaran pasaran. Dan kemudian dengan sewajarnya, anda boleh meletakkan perdagangan yang menang.

➨ Daftar dengan broker binari terbaik Pocket Option sekarang!

(Amaran risiko: Modal anda boleh berisiko)

Kesimpulan: Buka kunci strategi yang menguntungkan dan meminimumkan kerugian dalam Pilihan Perduaan.

Jika anda ingin melakukan perdagangan pembalikan arah aliran, anda mesti menggunakan penunjuk yang betul untuk meningkatkan keuntungan dan mengurangkan kerugian.

Sebelum anda memulakan perdagangan pembalikan, anda juga harus belajar tentang pembalikan arah aliran yang berbeza untuk membangunkan strategi dagangan yang pantas. Selain itu, anda juga harus memilih broker yang sesuai untuk menjayakan perdagangan pembalikan.

Soalan lazim tentang pembalikan arah aliran:

Apakah corak pembalikan utama dalam perdagangan pilihan binari?

Corak pembalikan utama dalam perdagangan pilihan binari termasuk kepala dan bahu, kepala dan bahu songsang, atas dan bawah tiga kali ganda, dan atas dan bawah berganda. Corak ini membantu pedagang meramalkan potensi perubahan dalam arah pasaran.

Bagaimanakah penunjuk membantu dalam mengenal pasti pembalikan arah aliran?

Penunjuk seperti Indeks Aliran Wang (MFI), Purata Pergerakan dan Bollinger Bands membantu dalam mengenal pasti pembalikan arah aliran dengan menyerlahkan anjakan dalam momentum pasaran dan membantu mengesahkan pembentukan corak pembalikan.

Apakah perbezaan antara penarikan balik dan pembalikan arah aliran?

Penarikan balik ialah gerakan balas kecil terhadap arah aliran semasa, selalunya sementara, manakala pembalikan arah aliran menunjukkan perubahan ketara dalam arah pasaran, sama ada daripada aliran menaik kepada aliran menurun atau sebaliknya.

Bagaimanakah peniaga boleh menggunakan corak pembalikan dengan berkesan dalam strategi mereka?

Pedagang boleh menggunakan corak pembalikan dengan berkesan dengan menggabungkannya dengan penunjuk teknikal untuk mengenal pasti dan memahami corak ini dengan tepat. Pendekatan ini membantu dalam membangunkan strategi perdagangan yang tepat pada masanya dan menguntungkan, meningkatkan peluang kejayaan dalam perdagangan pilihan binari.

Mengenai Pengarang

Percival Knight
Saya telah menjadi peniaga Binary Options yang berpengalaman selama lebih daripada sepuluh tahun. Terutamanya, saya berdagang 60 saat pada kadar hit yang sangat tinggi. Strategi kegemaran saya ialah dengan menggunakan candlestick dan fake-breakouts

Tulis komen